Uruchomienie eCommerce w dużej firmie wymaga szeregu kompetencji. Zazwyczaj pewnych kompetencji brakuje. Niekiedy może to spowodować zatrzymanie projektu na długie miesiące. Niżej opisuję jak radzą sobie z tym wyzwaniem klienci Divante.

Kompetencje Strategiczne

75% firm z sukcesem wdrażających omnichannel posiada spisaną strategię.

Dobra strategia wymaga badania potrzeb klientów, wnikliwego rozpoznania rynku i wygenerowania świeżych pomysłów. Badania można zlecić zewnętrznej firmie, także przedstawienie świeżych pomysłów jest dobrym zadaniem dla Agencji eCommerce. Następnie przystępuje się do pracy warsztatowej, gdzie wiedza i pomysły są konfrontowane z zasobami i możliwościami firmy. Skutkiem czego jest stworzenie Strategii eCommerce oraz Planu, Kosztorysu i Harmonogramu Wdrożenia.

Kompetencjie IT

Kompetencji IT teoretycznie są proste do outsourcingu, ale w praktyce takie podejście rzadko się sprawdza. Wszyscy nasi klienci, którzy odnoszą ponadprzeciętne sukcesy, mają przynajmniej część kompetencji IT u siebie.

Potrzebujesz osób, które będą potrafiły przewidywać koszty IT oraz współtworzyć z dostawcą architekturę IT. Stworzyliśmy nawet specjalny Whitepaper opisujący jak tworzyć budżet dla IT – z myślą o osobach technicznych u naszych klientów.

Minimum jakiego potrzebujesz to Product Owner do pracy z outsourcowanym zespołem IT. Dobre rozwiązanie to stworzenie wirtualnego zespołu wraz z dostawcą IT. Jeden czy dwóch programistów po Twojej stronie pozwoli kontrolować jakość, realizować pilne zmiany i czuć się bezpiecznie.

Kompetencje HR

Najmniej oczywiste ale bardzo kluczowe. Budowa działu eCommerce wymaga często zatrudnienia zupełnie innych osób niż pracujące dotychczas w firmie. Szczególnie w firmach B2B. „Nowi” zazwyczaj są młodsi, mają niewiele doświadczenia w pracy korporacyjnej, za to chcą dużo zarabiać i mają wysokie wymagania co do jakości zarządzania.

Motywacją dla tych osób jest możliwość uczenia się. Tworząc wirtualny zespół z dostawcą usług eCommerce można zapewnić własnym pracownikom dostęp do wiedzy oraz mentorów. Wielu naszych klientów zatrudnia osoby u siebie na stanowiskach juniorów i oddaje ich pod opiekę seniorom z Divante. To pozwala zachować naszym klientom relatywnie niskie koszty i wysoką motywację pracowników oraz realizować przepływ wiedzy gwarantujący bezpieczeństwo biznesowe.

Kompetencje Marketingowe

Wielokrotnie widziałem konsternację działu marketingu dużej firmy, gdy dochodziło do rozmowy o marketingu sprzedażowym w eCommerce. Rozwój technologii RTB, reMarketingu, Marketing Auto i BigData sprawił, że tradycyjni marketerzy od budowy marki nie potrafią się odnaleźć w nowych wyzwaniach. Oczywiście budowa marki w eCommerce jest szalenie ważna ale nie wystarczy.

Rozwiązaniem może być zatrudnienie konsultanta, który stworzy podwaliny działań marketingowych eCommerce i pomoże zrekrutować odpowiednią osobę. Przynajmniej kilkukrotnie pełniliśmy rolę takiego Interim Marketing Managera.

Niekiedy rozwiązaniem jest też uruchomienie z agencją współpracy w modelu success-fee. W tym modelu to agencja bierze na siebie strategię, alokację budżetu i bieżącą pracę – angażując się dla uzyskania maksymalnego ROI i będąc wynagradzaną za efekty finansowe.

Kompetencje Logistyczne

Wydawałoby się, że logistyka to core-business firm eCommerce. Nie zawsze jednak na początku drogi jesteście gotowi do podjęcia tego wyzwania. Na rynku istnieje przynajmniej kilka firm, które dostarczają dedykowany outsourcing logistyki dla eCommerce.

W tym wypadku trzeba myśleć kategoriami dobra klienta. Jeśli masz obawy o jakość logistyki własnej, zacznij od sprawdzonych rozwiązań logistycznych i stopniowo migruj know-how do siebie.

Warto pamiętać, że wiele dużych firm podejmuje decyzję strategiczną o zewnętrznym procesie logistycznym. Zdecydowanie zmniejsza to kapitałochłonność przedsięwzięcia. Zewnętrzne firmy pozwolą Ci być na bieżąco z nowymi systemami dostawy i zapewnić klientowi odpowiedni poziom obsługi – często zawierający też call-center, obsługę reklamacji, gwarancji, zwrotów, tworzenie zdjęć i opisów produktów.

 

Skontaktuj się z nami aby dowiedzieć się więcej o dobieraniu kompetencji do Twojego zespołu eCommerce.