Gdy decydujemy się na sprzedaż w Internecie, bardzo ważnym aspektem jest wybór odpowiedniej technologii. Platforma sprzedażowa może nam ułatwić lub zablokować rozwój.

Oprócz funkcjonalnych i architektonicznych aspektów trzeba zwrócić uwagę na koszty. Trzeba to zrobić mądrze, ponieważ często jest tak, że koszt samej implementacji oprogramowania (koszt jednorazowy) stanowi zaledwie ułamek TCO (Total Cost of Ownership).

Podsumowując czynnikami generującymi koszty w przypadku systemów IT są na pewno:

Koszt Wdrożenia – jednorazowy koszt za dostosowanie platformy do naszych potrzeb – w tym projektowanie graficzne, prace programistów i administratorów. Nie istnieją platformy które można uruchomić z pudełka, ponieważ każde przedsiębiorstwo ma swoją specyfikę do której trzeba się dopasować. Chociażby dopasować wygląd grafiki i identyfikacji wizualnej. Koszty mogą być różne, w przypadku platform dedykowanych i open source wynoszą zazwyczaj kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy USD.

Koszty licencyjne / Abonamenty – w przypadku platform w modelu SaaS (dzierżawa oprogramowania) lub platform o zamkniętych licencjach (np. hybris, IBM …) należy zbadać koszty licencyjne w okresie 2-5 lat gdyż taki okres czasu zazwyczaj odpowiada cyklowi życia oprogramowania biznesowego (tzn. po tym czasie oprogramowanie się amortyzuje lub jest konieczność jego wymiany). Koszty są różne, w przypadku oprogramowania SaaS wynoszą od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów miesięcznie (często liczone za użytkownika – administratora); w przypadku oprogramowania pudełkowego koszty te mogą wynosić dziesiątki tysięcy dolarów rocznie – często liczone za serwer.

Koszty Utrzymania Oprogramowania – w przypadku platform dedykowanych, instalowanych na naszym serwerze także open-source zazwyczaj musimy ponosić koszty miesięcznej obsługi. Prace administratora który kontroluje kopie zapasowe, zachowanie parametrów dostępności – w tym reakcje na błędy (SLA). Takie prace często są rozliczane w ramach zryczałtowanej opłaty, gdzie mamy do dyspozycji pewną ilość godzin zespołu oraz opłatę za podejmowanie reakcji w określonym czasie. Dużo firm stosuje też rozliczanie za realnie przepracowane godziny (time&material) co może być dużo bardziej efektywnym rozwiązaniem. Koszty zazwyczaj wynoszą kilka do kilkunastu tysięcy dolarów miesięcznie.

Koszty Hostingu – każdy serwis musi  być uruchomiony na serwerze aby był dostępny dla użytkowników. Jeśli serwis jest mały (np. do 10 000 UU / mc) to z pewnością wystarczy nam pojedynczy serwer pełniący wszystkie funkcje (baza danych, aplikacja …)  – koszt wyniesie wtedy do 200-300USD/mc. W przypadku rozbudowanych aplikacji, gdzie serwerów jest dużo, duże jest obciążenie łącza na pewno należy liczyć się z kosztami w wysokości kilku tysięcy dolarów miesięcznie. Przy czym te opłaty zazwyczaj nie obejmują pełnej obsługi administracyjnej (patrz – koszty utrzymania oprogramowania).

Koszty Prac Rozwojowych – w inżynierii oprogramowania mówi się, że rozwój oprogramowania nigdy się nie kończy. Trudno nie zgodzić się z tym tokiem myślenia analizując działające sklepy. Te które się nie zmieniają / dostosowują do potrzeb użytkowników i biznesu (nowe promocje, nowe mechanizmy płatności itd.) wypadają z rynku. Prace programistyczne dotyczą też często usprawnień – dostosowania systemu do zwiększającego się ruchu użytkowników. Koszty prac zazwyczaj są rozliczane w cyklu miesięcznym za realnie przepracowane godziny i wynoszą od kilku do kilkudziesięciu tysięcy dolarów (w zależności od wielkości zespołu programistycznego zaangażowanego w prace).

 Aby wdrożyć w miarę prosty sklep internetowy na pewno trzeba będzie:

  • Odbyć spotkanie sprzedażowe, przygotować umowę – 1/8 osobo-miesiąca
  • Zaprojektować interakcje serwisu – 1 osobo-miesiąc
  • Zaprojektować grafikę – ½ osobo-miesiąca
  • Pociąć widoki do HTML – ½ osobo-miesiąca
  • Wdrożyć oprogramowanie sklepu i zintegrować z systemem firmy – 3 osobo-miesiące
  • Przetestować, poprawić i uruchomić sklep – 1 osobo-miesiąc
  • Komunikować się z klientem – ½ osobo-miesiąca

Razem 7,375 osobo-miesiąca. Licząc stawkami niezbyt drogiego outsourcingu daje nam to rynkowy koszt tego projektu na poziomie 25,000 USD. 

Dodatkowo musimy liczyć się z miesięcznymi kosztami na poziomie ok. 5-10tyś. USD / miesiąc uwzględniając w nich koszty hostingu i niewielkie prace programistyczne. W praktyce koszty, jeśli nasz sklep dobrze się rozwija i dodawane są nowe funkcjonalności – będą fluktuowały w okolicy min. 15 tyś USD / mc (w tym koszcie oprócz SLA i hostingu mamy wliczony etat programisty i ¼ etatu project managera).

Powyższe wyliczenia oczywiście nie obejmują kosztów biznesowych – np. kosztów category-managerów obsługujących sklep i innych etatów.

Skontaktujcie się z nami aby dowiedzieć się więcej o platformach eCommerce!