Ten artykuł jest kontynuacją pierwszej części – Jak Budować i Rozwijać Zespól IT. Zbudowanie dynamicznego i komunikatywnego zespól, z potrzebnymi kompetencjami nie jest łatwe. Nasza lista ma wam ułatwić tworzenie takich zespołów. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie nasze rady sprawdzą się w każdym zespole, bo jak na to nie patrzeć, każdy zespół jest inny. Ale z doświadczenia wiemy że to są najważniejsze elementy dobrego zespołu IT.

Elitarność i Autorytet

Porównanie do drużyny komandosów w przypadku pomocy w sytuacjach kryzysowych to nie jedyna analogia wiążąca IT z wojskiem. Tutaj również, jak w siłach zbrojnych, liczy się autorytet oraz elitarność.

Działy IT to często zbiór twardych charakterów o dużej wiedzy. Aby być rozumianym i szanowanym trzeba samemu dysponować dużą wiedzą i autorytetem. Często kierownikami IT zostają najbardziej doświadczeni programiści. To jest dobre rozwiązanie o ile osoby te nie mają problemów komunikacyjnych oraz potrafią patrzeć na problemy w oderwaniu od kodu. W takiej sytuacji autorytet rodzi się sam – koledzy wiedzą, jakie osiągnięcia ma nowy kierownik i chętniej będą słuchali jego porad czy czasami … reprymend.

Elitarność jest bardzo ważna, ponieważ pozwala budować jakość. Elitarność może być budowana w ramach rekrutacji. Warto angażować członków zespołu do spotkań rekrutacyjnych i analizy zadań testowych. Oczywiście nie pozwalając na wyśmiewanie się z kandydatów i krzywdzące oceny. Chodzi o podkreślanie tego, że jeśli ktoś do nas dołącza, to tylko dlatego, że jest najlepszy. Tak jak i my. Dlatego też trzeba uważać podczas rekrutacji. Zatrudnianie osób odstających (na niekorzyść) z doświadczeniem i wiedzą doprowadzi do zwątpienia pozostałych członków zespołu. Stracą też autorytet do osoby podejmującej decyzje.

Elitarność powoduje, że pracownicy nie pozwolą sobie na kiepską jakość. To wartość, którą mogą przywołać na każdym etapie i zawsze zapytać się siebie „Czy taki zespół jak nasz powinien zrobić coś takiego?”.

W budowaniu jakości pomaga też tworzenie różnego rodzaju kodeksów i list wartości przestrzeganych przez dział IT. Mogą być spisywane w luźnej formie, ale zawsze zawierają wiedzę gromadzoną przez cały zespół. Nowi członkowie zespołu zapoznając się z takimi materiałami od razu wiedzą jak będzie wyglądać ich praca i łatwiej zintegrują się z pozostałymi członkami.

Nowe Technologie

Osoby pracujące w działach IT lubią zazwyczaj technologie. Powinny lubić to czym się zajmują.

Projekty ciągnące się latami często korzystają z technologi które obecnie są już nierozwijane lub uważane za przeterminowane. Świat IT również rządzi się w pewnym zakresie modami i trendami. Nie ma sensu zabraniać korzystania z nowych rozwiązań, jeśli są uzasadnione i przyniosą korzyść.

Nowy system kontroli wersji, nowy edytor programistyczny, nowe biblioteki – może nowy framework. Warto wykorzystać tego typu zmiany do przeprowadzenia prezentacji o nowym rozwiązaniu, która poszerzy też wiedzę pozostałych członków zespołu.

Udział w konferencjach albo szkoleniach – bardzo wiele jest darmowych spotkań typu BarCamp, gdzie można posłuchać o nowych rozwiązanych. Wspólne wyjście na tego typu imprezy integruje zespół, ale też go rozwija. Pracownicy mogą poczuć, że też są cały czas na topie jeśli chodzi o rozwój techniczny. O to przecież chodzi.

Premiowanie i docenianie rozwoju pracowników i ich szukanie nowych rozwiązań bywa najtańszym sposobem rozwoju dla całej firmy. Często wystarczy słuchać i wyłapywać rozwiązania, które mogą pomóc całemu przedsiębiorstwu.

Zbyt duże skupienie się na technologii i nowinkach samych w sobie może prowadzić do zapominania o celach biznesowych. Nie można do tego dopuścić.

Wymiana Wiedzy

Mało jest tak dynamicznie rozwijających się segmentów rynku jak technologia. Dlatego wymiana wiedzy jest kluczowa.

Jeśli ktoś z naszego zespołu zainteresował się nową biblioteką i zrobił przez weekend jej testy – może warto wygospodarować 30 minut lub godzinkę aby przedstawił wnioski w formie prezentacji całemu zespołowi? Może rozwiąże to problem, z którym pozostali członkowie się borykają? Takie wystąpienia budują też umiejętności komunikacyjne i pozwalają nabrać odwagi w kontaktach z ludźmi.

Warto prowadzić firmową grupę (zamkniętą) na Facebooku lub Wiki – jakiekolwiek miejsce gdzie programiści będą mogli wymieniać się nowinkami jest dobre. W ten sposób budowana jest zawsze dostępna baza aktualnej wiedzy.

 

Skontaktuj się z nami aby dowiedzieć się więcej o budowaniu i rozwijaniu zespołów IT!