Patrząc na to w jakim tempie rośnie mCommerce na świecie i w Polsce można dojść do wniosku, że ten kto chce się liczyć na rynku powinien zainwestować nie tylko w rozwój sklepu internetowego, ale również w aplikację mobilną.

Jednak źle zrobiona aplikacja mobilna może przynieść więcej szkody niż pożytku. Jak zatem zrobić aplikację, którą użytkownicy eCommerce pokochają?

Na tak zadane pytanie nie ma jednej prostej recepty. Jest jednak szereg rzeczy, o które należy zadbać aby stworzone przez nas rozwiązanie przybliżyło nas do sukcesu.

Przede wszystkim jeśli decydujemy się na aplikację, to musimy pamiętać, że jest ona częścią większego ekosystemu. Cel całości to zapewnienie pozytywnych doznań klientom, którzy mają styczność z naszą marką. Nie możemy zatem wybierać rozwiązania, które będzie jedynie kopią sklepu internetowego.

Pamiętajmy, że aplikacja, dzięki możliwości wykorzystania natywnych funkcji telefonu, daje nam szerokie pole zarówno jeśli chodzi o oferowane w niej funkcjonalności jak również w komunikacji z klientem. Co zrobić, żeby była ona atrakcyjna?

W tej chwili najważniejszy jest użytkownik, a nie urządzenie którym się posługuje. Wszystko zależy od nas: tego, co mu zaoferujemy i jak mocno będzie to spersonalizowane. Wg raportu Google/Ipsos jedna na cztery zainstalowane aplikacje nigdy nie jest używana, a 38% użytkowników odinstaluje aplikację zaraz po dokonaniu zakupu.

W tej chwili trwa walka między firmami o jak najlepsze spersonalizowanie przekazu kierowanego do klienta. Aplikacja mobilna powinna być zatem częścią większej strategii omnichannel. Bardzo ważne przy personalizowaniu przekazu jest analiza danych które możemy zbierać nie tylko poprzez aplikacje, ale także m.in sklepy stacjonarne i internetowe. To w nich tkwi podstawa do stworzenia najlepszego kontentu i przygotowania odpowiedniego przekazu dla naszego użytkownika. Jesteśmy w stanie dotrzeć do konsumenta tylko za pomocą właściwie dobranych komunikatów. Jeśli zrozumiemy, że aplikacja mobilna powinna być częścią większego systemu służącego do zbierania danych o naszych klientach oraz do przekazywania im spersonalizowanych i ciekawych treści to jesteśmy bliżej sukcesu.

Skoro już myślimy o sprzedaży wielokanałowej pamiętajmy o tym, że droga do zakupu prowadzi poprzez wiele urządzeń oraz placówkę stacjonarną. Aplikacja, którą oferujemy użytkownikowi powinna być dopracowana przede wszystkim pod kątem jej użyteczności. Na niej na pewno nie powinniśmy oszczędzać. Często funkcjonalności, które doskonale sprawdzają się w rozwiązaniach desktopowych mogą skutecznie zniechęcić użytkowników do korzystania z aplikacji. Równie ważna jest analityka zachowań konsumentów, która jest w stanie pokazać nam czego będą oczekiwali od samej aplikacji i co powinno się w niej znaleźć. 24% użytkowników zrezygnuje z używania aplikacji jeśli uzna ją za nieużyteczną, a 18% zrezygnuje z jej używania jeśli znajdzie lepszą i bardziej przydatną aplikację.

mobile

Rysunek 1 Źródło: Google/Ipsos, Mobile App Marketing Insights: How Consumers Really Find and Use Your Apps (U.S.), May 2015.

Patrząc jednak z perspektywy aplikacji, która ma posiadać funkcje mCommerce, pamiętajmy o tym, że powinna ona przedstawiać określoną wartość dla klienta. Aby taką zbudować, należy naszego klienta jak najlepiej poznać i zrozumieć. Starajmy się zainteresować konsumenta poprzez dobrze przygotowaną komunikację push, spersonalizujmy oferty i dajmy użytkownikowi korzyści z używania naszej appki, np. specjalne rabaty za zakupy z aplikacji, bądź też odpowiednie kody rabatowe za ponowny zakup (wg raportu Google/Ipsos 30% użytkowników ponowi korzystanie z aplikacji jeśli dostanie zniżkę na ponowny zakup). Jeśli dodatkowo w aplikacji znajdziemy rozszerzenie treści i informacji o produkcie, które możemy uzyskać tylko poprzez ten kanał, to na pewno będziemy bliżej sukcesu (wg raportu Google/Ipsos blisko 25% użytkowników wróci do aplikacji jeśli uzyska bonusową zawartość dostępną tylko w tym kanale). Nasze rozwiązanie powinno być również aktualizowane przynajmniej raz na kwartał. Nieaktualizowane aplikacje są niewiarygodne. Podobnie jest z ich działaniem i niezawodnością. Zanim umieścimy aplikację w sklepie przetestujmy ją dokładnie – to zaprocentuje i nie będzie irytowało swym niedopracowaniem.

Według raportu Forrestera 85% czasu spędzanego na korzystaniu ze smartfona poświęcamy na aplikacje, jednak tylko 5 z nich jest intensywnie używana. Dlatego tworzenie aplikacji musi być dobrze przemyślane, bo wg tego samego raportu wielu klientów skłoni się raczej ku dobrym stronom mobilnym niż natywnym aplikacjom – pamiętajmy o tym.

Aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu mobilnych aplikacji lub o mCommerce skontaktuj się z nami!